Lesson Study en formatieve feedbackstrategieën
Beeldverslag van een professionaliseringsbijeenkomst waarin Lesson Study wordt ingezet om teamleren te bevorderen op het gebied van formatieve feedback
Vertrekpunt van deze professionalisering
Welke vragen leven onder de deelnemers over Lesson Study in relatie tot professionalisering over formatieve feedback strategieën? De trainer inventariseert en maakt duidelijk dat Lesson Study een werkwijze kan bieden om vanuit gedeelde leervragen rond de inzet van formatieve feedback strategieën samen te leren. Kortom, Lesson Study biedt een vorm van teamleren.
Lesson Study om vanuit gedeelde vragen te professionaliseren
Wat is Lesson Study eigenlijk? En waarom kan Lesson Study nuttig zijn om met elkaar te professionaliseren op het gebied van formatieve feedbackstrategieën? De trainer licht het MALS-model toe. Zie ook Lesson Study: Een cyclisch proces van leren.
Welke leervragen leven onder de deelnemers?
De trainer inventariseert welke vragen de deelnemers hebben voor het willen verbeteren of ontwikkelen van hun eigen formatieve feedback strategieën. Stel, je wilt ‘iets’ met peerfeedback doen. Hoe kun je samen met je collega’s hiermee aan de slag door middel van Lesson Study? Het Booklet kan houvast bieden om gedeelde vragen te noteren.
Begin klein!
Begin klein, zo luidt het advies van de trainers. De verleiding is misschien groot om met verschillende formatieve feedbackstrategieën te gaan experimenteren, maar er valt al veel te ontdekken en te leren door in te zoomen op één strategie.